96/4/13 - 10:21
شماره مطلب : 9120
مسئول اتحادیه استان آذربایجان‌شرقی در نشست خبری عنوان کرد

بیشتر آسیب‌ها و مشکلات ریشه در دوران نوجوانی دارد (96/04/13)

مسئول اتحادیه استان آذربایجان‌شرقی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بیشتر آسیب‌ها و معضلات جامعه ریشه در دوران نوجوانی دارد و باید حساسیت رسانه‌ها و فعالان فرهنگی و فضای مجازی روی دوره نوجوانی و جوانی افزایش یابد.
به گزارش روابط‌عمومی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان آذربایجان‌شرقی، محسن محمدزاده در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه که پیش از ظهر روز دوشنبه دوازدهم تیرماه به میزبانی «کافه بهشت» در تبریز برگزار شد، اظهار داشت: اتحادیه‌ی انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان اولین تشکل دانش‌آموزی مولود انقلاب اسلامی بوده و تنها تشکل دانش‌آموزی فعال در فضای آموزش و پرورش بوده که تحت نظارت نماینده مقام معظم رهبری فعالیت می‌کند.
وی اضافه کرد: با فعالیت این اتحادیه در مدارس کشور، 36 هزار شهید دانش‎آموز در طول هشت سال دفاع مقدس تقدیم انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شده است.
مسئول اتحادیه استان آذربایجان‌شرقی گفت: فعالیت‌های متنوعی تحت پوشش این اتحادیه در سطح مدارس برگزار می‌شود که هدف از برگزاری این نشست، برقراری رابطه با رسانه‌ها و خبرنگاران است که از نظر من ضعف بزرگی در این بخش وجود دارد که امیدواریم با برقراری ارتباط دو سویه با فعالان رسانه‌ای، این معضل را مرتفع نماییم.
حساسیت بیشتر رسانه‌ها رو مسائل سیاسی و جناحی است
محمدزاده با تأکید بر اینکه در سطح ملی، با چالش‌های بزرگی در حوزه دانش‌آموزی مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه جنس معضلات و مسائل موجود در دانش‌آموزان فرهنگی و اجتماعی است، رسانه‌ها را زیاد حساس نمی‌کند و ضعف بزرگی در پرداختن به آن‌ها احساس می‌شود.
بیشتر آسیب‌ها و مشکلات ریشه در دوران نوجوانی دارد
مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه بیشتر آسیب‌ها و معضلات جامعه ریشه در دوران نوجوانی دارد، تصریح کرد: مسئولان مختلف بر ضرورت توجه کافی به موضوع آسیب‌های اجتماعی که تقریبا در آستانه‌ی بحرانی شدن است، تأکید دارند. باید حساسیت رسانه‌ها و فعالان فرهنگی و فضای مجازی روی دوره نوجوانی و جوانی افزایش یابد و به مسئولان و کارشناسان امر بصورت منصفانه و منطقی کمک شود تا در زمینه‌ی کاهش و پیشگیری از آسیب‌ها موفق عمل کنیم.
وی افزود : شاید بتوان آسیب‌های اجتماعی را مهم‌ترین آسیب کشورمان محسوب کرد چراکه مشکلات مربوط به آن در طول سال‌ها و به ‌صورت تدریجی آشکار می‌شود، به همین دلیل چندان مورد توجه قرار نگرفته است. برای رفع این آسیب‌ها، در سطح کلان کشوری نیز شورایی تشکیل‌شده و مقام معظم رهبری نیز با دعوت از سران 3 قوه و مسئولان ارشد، در این امر ورود کرده‌اند. هر کس باید به‌ اندازه خودش در این موضوع وارد شود چرا که این آسیب‌ها محدود به گروه خاصی نیست و در حال تکثیر است.
کتمان وجود آسیب‌ها راه درمان نیست، باید آسیب‌ها را بپذیریم
مسئول اتحادیه استان آذربایجان شرقی در مورد وضعیت آسیب‌های اجتماعی در مدارس نیز گفت: متأسفانه آسیب‌های اجتماعی به ‌صورت جدی در فضای دانش‌آموزی ما وجود دارد، برخی از آسیب‌های خاص که در سنین بالای 20 سال مشاهده می‌شدند، امروز در شاخه‌های مختلف و در مدارس ابتدایی خودنمایی می‌کنند.
محمد‌ زاده با بیان این مطلب که کتمان وجود آسیب‌ها راه درمان نیست، باید آسیب‌ها را بپذیریم افزود: ما باید در ابتدا، آسیب‌ها را بپذیریم، مخفی کردن موضوع یا تکذیب وجود این آسیب‌ها، باعث تشدید مشکلات می‌شود. علی‌رغم برخی اقدامات مناسب، با توجه به سطح هجوم آسیب‌های اجتماعی، در مورد رفع این مشکلات، موفق نبوده‌ایم. همچنین باید مشکلات موجود را علت‌یابی کنیم. وقتی وارد این موضوع شویم، متوجه خواهیم شد که بیشتر مشکلات به دلیل عدم آگاهی و مدیریت خانواده‌ها شکل می‌گیرد.
آموزش سواد فضای مجازی برای خانواده‌های ما ضروری است
وی اضافه کرد: عدم آشنایی اولیا با مسائل تربیتی و مدیریت فرزندانشان و توجیه نبودن آن‌ها، باعث مشکلات زیادی شده است که ما کاملاً با این موضوع درگیر هستیم و خوشبختانه اولیا نیز مشتاق هستند تا آموزش‌های لازم در این خصوص را فرا گیرند. فضای مجازی مقوله‌ای است که اولیاء دانش‌آموزان را به شدت درگیر کرده و عملا توان آن‌ها را در رسیدگی به مسائل آموزشی و تربیتی به حداقل رسانده است، وقتی این موضوع را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که خود اولیا هم در فضای مجازی درگیر هستند و عملا عامل اصلی حضور بدون مدیریت فرزندانشان در فضای مجازی هستند و کمبود سواد رسانه‌ای چه در اولیا و چه در دانش‌آموزان نیز عامل مهم دیگری محسوب می‌شود.
مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‎آموزان استان آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: باید در توجه به آسیب‌های اجتماعی و بالاخص فضای مجازی، تک بُعدی نبود و تمامی جوانب در نظر گرفته شود تا بتوان نتیجه گرفت که اقدامات ما مثل برگزاری کارگاه در مدارس نیز با تبعیت از این اصل، نتایج خوبی را به دنبال داشته است.
ماموریتمان جذب دانش‌آموزان خاص، نخبه و ویژه می‌باشد/ در 500 مدرسه مسئول انجمن داریم
محمدزاده گفت: در توان تشکیلات نیست که تمامی دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار دهیم و ماموریتمان جذب دانش‌آموزان خاص، نخبه و ویژه می‌باشد که از طریق آن‌ها در مدرسه مورد نظر، دفتر اتحادیه را فعال کرده و به وسیله‌ی این دانش‌آموزان بر همسالان تاثیرگذاری کنیم. در فضای کاری نیز با آموزش و پرورش موازی کاری نداریم و در اصل همکار و همسو می‌باشیم. در حدود 500 مدرسه مسئول انجمن داریم ولی مثل سایر مسولان نمی‌گوییم که در همه آن 500 مدرسه فعال هستیم و سطح و درصد فعالیت‌ها در مدارس مختلف متفاوت است. در گذشته فقط در مدارس متوسطه دوره دوم فعال بودیم که مدتی است به مدارس متوسطه دوره اول هم ورود کرده‌ایم.
وی در خصوص آخرین وضعیت موسسه علمی آینده‌سازان اذعان داشت: این موسسه تا اواسط دهه 1380 یکی از موسسات علمی قوی کشور بود که متاسفانه بعد از آن دچار مشکلاتی شد که خوشبختانه اخیراً با عبور از این دوره و حل مشکلات حقوقی که موسسه را درگیر خود کرده بود، مجدداً فعالیت علمی خود را از سر گرفته است. این موسسه همانند سراسر کشور در استان نیز فعال است و توانستیم به عنوان تنها استان کشور، امتحانات نهایی را که برای دانش‌آموزان استرس و دیگر مشکلات را در پی دارد، با موفقیت شبیه‌سازی نماییم.
مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان افزود: به بالا بردن وجهه علمی خود توجهی ویژه داریم و نماینده مقام معظم رهبری که تشکیلات زیر نظرشان اداره می‌شود، به این موضوع تأکید مخصوصی دارد. همچنین در برنامه‌های خود برای برقراری عدالت در ارائه خدمات آموزشی تلاش می‌کنیم چرا که اخیراً صنعت آموزشی و ارائه این خدمات در جامعه تبدیل به یک صنعت برای درآمدزایی محض شده و هر کسی قادر به استفاده از آن نیست.
روی آموزش یک مهارت به اعضای اتحادیه تأکید داریم
محمدزاده متذکر شد: آغاز کارهای فرهنگی از دوره‌ی ابتدایی ضرورت دارد ولی فعلا برنامه‌ای برای ورود مستقیم به دوره دبستان نداریم و این موضوع جزو سیاست‌های اتحادیه نمی‌باشد. با وجود اینکه اتحادیه در طول 9 ماه فعالیت مدارس، برنامه‌هایی برای دانش‌آموزان دارد ولی پیک فعالیت‌های اتحادیه در فصل تابستان انجام می‌شود و روی آموختن یک مهارت به اعضای اتحادیه تأکید داریم تا در این وضعیت بازار کار، اعضا بتوانند برای خود شغلی دست و پا کرده و تنها به فکر ورود به دانشگاه نباشند.
 استفاده از روش علمی تاثیرگذاری بر همسالان
وی به استفاده از تاثیرگذاری توسط همسالان به عنوان یک روش علمی اشاره کرد و گفت: در اتحادیه سعی بر این داریم تا از طریق فردی که الگو محسوب می‌شود، بر همسالان تاثیر بگذاریم که این یک کار علمی روشمند است که در برای انتخاب فرد به عنوان الگو نیز شاخص‌های مختلفی داریم. با وجود اینکه در کار تشکیلاتی روی افراد نخبه و خاص توجه داریم ولی در مقوله‌ی آسیب‌های اجتماعی کارمان عمومی است.
محسن محمدزاده افزود: اگر حتی یک نفر هم دچار آسیب‌های اجتماعی شود، غیرقابل‌چشم‌پوشی است. در همین حمله تروریستی اخیر، چند نفر در فضای نامناسب قرار گرفتند و این کار را انجام دادند. آسیب‌ها در هر منطقه متفاوت، اما ریشه آن‌ها کلی است. برای مثال، مصرف مواد مخدر در مناطق متمول به یک صورت و در مناطق حاشیه‌نشین به یک صورت دیگر افزایش می‌باید.
وی در پاسخ به سؤالی در مورد سند 2030 نیز گفت: فکر می‌کنم در مورد این سند نقدهای سخیفی به خاطر فضای سیاسی حاکم در زمان انتخابات انجام شد. این سند بر اساس مبانی سکولار و اومانیستی تدوین‌شده است که ما از لحاظ نظری، فرهنگی و عقیده‌ای با این مبانی مشکل ‌داریم. از سوی دیگر دولت در این مورد تعهدی داده بود که روال قانونی خود را در کشورمان طی نکرده بود.
محمدزاده افزود: اینکه گفته می‌شود، در سند 2030 هیچ تعهدی نداده‌ایم، نوعی فرار روبه‌جلو است چرا که در صورت بررسی متن این سند مشخص می‌شود تعهد داده ‌شده است. در مقدمه این سند گفته‌ شده است که "ما سران و رهبران کشورها به نمایندگی از مردم کشورمان متعهد به انجام این سند می‌شویم" در چند بخش دیگر این سند نیز تعهد به اجرای کامل اهداف سند 2030 صورت می‌گیرد.
"در ابلاغیه معاون اول ریاست جمهوری نیز عبارات مربوط به اجرای کامل این سند دیده می‌شود" محمدزاده با بیان این مطلب افزود: گفته می‌شود که تعهد نداده‌ایم و این مسئله تناقض ایجاد می‌کند. در برخی مراحل گفته شد که گزارش‌های اشتباه به خدمت مقام معظم رهبری رسیده است، که این‌گونه نبوده است. دولت هم در این مورد اگر ضربه خورد به خاطر اقدامات نامناسب خودش بود، چراکه امضاء و اجرای این سند با شفافیت اعلام نشد و باید به منتقدان هم حق داد که در مقابل اجرای این سند در سکوت، واکنش نشان دهند.
وی افزود: کلیدواژه‌هایی در این سند وجود دارد که ما هم با اجرای آن‌ها موافق هستیم اما مسئله این است که چه کسی این کلیدواژه‌ها را تفسیر می‌کند. ما در مورد انرژی هسته‌ای بر طبق اسناد موجود می‌گفتیم انرژی هسته‌ای حق ماست اما مرجع بین‌المللی تفسیر دیگری داشت و به همین خاطر هم تحریم شدیم و تحت‌فشار قرار گرفتیم. همین موضوع در سند 2030 هم وجود دارد که می‌تواند در این ده مشکل‌ساز شود.
"دعوا، دعوای تفسیر است" محمدزاده با بیان این جمله افزود: ما می‌گوییم اسلام مدعی و حامی حقوق بشر است، طرف مقابل هم ادعای حمایت از حقوق بشر را دارد اما در این میان به خاطر تفسیرهای متفاوت از حقوق بشر تحت‌ فشار قرار گرفته‌ایم. در این سند هم تعهدات تفسیرپذیری داده‌ایم که در آینده می‌تواند بنیان‌گذار تحریم‌های بیشتری علیه ایران شود. همان‌طور که در برجام می‌بینیم، آمریکا بر سر تفسیر تعدادی از عبارات، بدعهدی می‌کند.
اینکه آتش به اختیار را به‌ عنوان بی‌نظمی و بی‌قانونی بدانیم درست نیست
مسئول اتحادیه انجمن‌های دانش‌آموزان استان در مورد هجمه‌های ایجاد شده علیه کلیدواژه آتش به اختیار نیز گفت: متأسفانه این موضوع مورد هجمه غیرمنصفانۀ رسانه‌ای قرار گرفت که سخنان مقام معظم رهبری نشان داد این تعابیر اشتباه است. اینکه بدون توجه به زمینه صحبت‌های مقام معظم رهبری، آتش به اختیار را به ‌عنوان بی‌نظمی و بی‌قانونی بدانیم درست نیست.
وی افزود: درجاهایی که دستگاه‌های مدیریت فرهنگی دچار اختلال هستند، تعالیم فرهنگی متوقف نشوند. در دستورات نظامی نیز دستور آتش به اختیار به معنای بی‌نظمی نیست بلکه اگر ارتباط شما با فرمانده قطع شد باید با تشخیص شرایط موجود، اقدامات لازم را انجام داد. فکر می‌کنم مصداق آتش به اختیار، اختلال عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد موضوع سند 2030 بود که علی‌رغم اطلاع کلی از شرایط، وارد قضیه نشدند تا رهبری به این مسئله ورود کند.
محمدزاده در پایان گفت: تا این اندازه مشکلات و آسیب‌های اجتماعی-فرهنگی داریم اما دغدغه اصلی کشور در ماه مبارک رمضان به پخش ربنای یک شخص خاص تبدیل می‌شود، این مسئله در جایگاه خودش قابل پرداخت است اما آیا واقعاً این مسئله، موضوعی درجه‌یک در سطح ملی است که چند هفته، رسانه‌ها و فضای جامعه ما درگیر پخش یک ربنای خاص باشد؟
وی تصریح کرد: این‌یک نمونه از اختلال است که نیازمند کار تمیز و دقیق است. در حال حاضر فکر می‌کنم، عرصه مربوط به حوزه نوجوانان، عرصه ورود آتش به اختیار است. دانشگاه‌ها مراکز مهمی هستند اما ما، قبل از دانشگاه‌ها، فضا را از دست‌ داده‌ایم و تحقیقات هم همین مسئله را نشان می‌دهد. دانشجویان نیز ریشه مشکلات خود را مربوط به سال‌های قبل از دانشگاه می‌دانند. هر کدام از ما باید با رویکرد انجام کارهای تمیز، قانونی و علمی، وارد کار شویم تا مشکلات مربوط به حوزه نوجوانان را رفع کنیم.