96/6/6 - 14:22
شماره مطلب : 9545
قائم مقام نماینده مقام معظم رهبری در نشست با انجمنی‎‌های رشت؛

سند تحول بنیادین بر اساس نظریه حیات طیبه نگاشته شده است

قائم مقام نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، در نشست با جمعی از منتخبان اعضای انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان شهرستان رشت، گفت: نظریه‌ای که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به آن توجه شد و بر اساس آن سند تحول نگاشته شد، نظریه حیات طیبه بود که در فرمایشات مقام معظم رهبری به آن بارها اشاره شد.
به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل دفترمرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، حجت الاسلام و المسلمین مشهدی آقایی در جمع منتخبان اعضای انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان شهرستان رشت، با اشاره به سیر طولانی تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: این سند قریب به 15 بار ویراستاری شد و هر ویراستاری حدود یک سال و نیم طول کشید.
قائم مقام نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان، با بیان اینکه در ویرستاری سیزدهم سند تحول بنیادین جلسه‌ی مشترک کمیته آموزش و پرورش با مقام معظم رهبری برگزار گردید، خاطرنشان کرد: دبیری این جلسه به عهده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان بود که در این جلسه اشکالات جدی به این سند گرفته شد و این سند مجدداً برگشت خورد.
وی همچنین ادامه داد: در اتحادیه جلسه‌ای با حضور 40 نفر از نخبگان علمی و حوزوی در زمینه امور تربیتی سند تحول بنیادین برگزار شد، بنابراین اتحادیه توانست در تدوین سند تحول بنیادین نقش اثرگذاری داشته باشد.
قائم مقام نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را سندی قابل قبول، با افتخار و اعتنا دانست و افزود: در هر سندی به علت اینکه کار انسان است، احتمال ایراد در آن وجود دارد؛ اما سند تحول بنیادین بر اساس نظریه حیات طیبه که یک الگوی دینی مناسب برای زندگی است، نگاشته شده است.
حجت الاسلام آقایی در ادامه با اشاره به اینکه «طرح درس ملی» ذیل سند تحول است، گفت: «طرح درس ملی» بسیار ارزشمند است که متأسفانه از سوی آموزش و پرورش به آن توجه جدی صورت نمی‌پذیرد.
وی مشکل اصلی سند تحول بنیادین را مشکل اقدامات اجرایی آن دانست و تصریح کرد: مشکل اصلی سند تحول، مشکل محتوایی نیست؛ بلکه مشکل اجرایی است. نقدهای مبنایی که به سند تحول گرفته شده بود، خوشبختانه حل شده و این سند مبتنی بر معیارهای دینی، قرآن و روایات می‌باشد.
قائم مقام نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه ادامه داد: یکی از مشکلات عدم اجرای مناسب سند تحول بنیادین، «عدم خودباوری» است در واقع باور به استفاده سند تحول بنیادین در مدیران رده بالای ما وجود ندارد؛ چه برسد به معلمان در کلاس‌های درس!
وی با انتقاد از نگاه برخی از مدیران مدارس به تشکل‌ها و مزاحم دانستن آنها، گفت: نباید در یک سند هیچ ابهامی وجود داشته باشد و در این راستا باید ارتباط سند تحول بنیادین با تشکل‌ها بررسی شود و سند تشکل‌های دانش‌آموزی ذیل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تبیین و وظایف و اختیارات تشکل‌های دانش‌آموزی مشخص گردد.
 حجت الاسلام والمسلمین آقایی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب، تنها رهبری در دنیا است که تمامی فرمایشات ایشان مکتوب شده است، افزود: ایشان در زمینه تعلیم و تربیت بسیار صحبت کرده‌اند و اگر می‌خواهیم ببینیم بروزترین مباحث در خصوص تعلیم و تربیت چیست، باید به فرمایشات مقام معظم رهبری توجه نماییم. تحلیل کرده و از آنها مدل و الگو بسازیم.
 گفتنی است در این جلسه به سؤالات دانش‌آموزان درخصوص سند تحول بنیادین پاسخ داده شد.
 
تصاویر