96/7/20 - 17:20
شماره مطلب : 9788

ضرورت نقش مهم معلم در ساخت الگو مناسب حجاب برای دانش آموزان

پژوهشگر مسائل اجتماعی در اجلاسیه دوم از دوازدهمین کنگره اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان به نیاز دختران به الگو داشتن برای حجاب اشاره وگفت: معلم می تواند نقش الگویی مهم و موثری خصوصا در مقطع ابتدایی برای کودکان داشته باشد.

یه گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دفتر مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، علی غلامی استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل اجتماعی در اجلاس دوم از دوازدهمین کنگره اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان اظهار داشت: عوامل بدپوششی در یک تقسیم بندی به دو دسته تقسیم می شود.
وی افزود: دسته اول عواملی که مردم عادی نه در ایجاد و نه رفع آن توانایی نقش آفرینی ندارند.
غلامی ادامه داد: دسته دوم عواملی هستند که در ایجاد آن مردم نقش ندارند اما می توانند در رفع آن نقش آفرینی کنند.
پژوهشگر مسائل اجتماعی با بیان اینکه در حوزه حجاب 26 نهاد مسئولیت دارند، عنوان کرد: متاسفانه اغلب این نهادها مسئولیت خود را به درستی انجام نمی دهند.
وی با بیان اینکه مفاسد اقتصادی بر روی بدپوششی تاثیر مستقیم دارد، گفت: بی توجهی جامعه به ایجاد زمینه های ازدواج، رفتار غلط برخی محجبه ها و
طلبکار بودن از جامعه برای دینداری و عدم توجه به حجاب مردان از مسائل دیگری است که به بدپوششی زنان دامن می زند.
غلامی اضافه کرد: حد حجاب شرعی و اجتماعی متفاوت است و این مسئله در خصوص حجاب آقایان رعایت نمی شود.
پژوهشگر مسائل اجتماعی تصریح کرد: نکن، نرو، نبین و ده ها عبارت بازدارنده برای دختران به کار می بندیم اما از آن سو به فکر ایجاد امکانات و فضای مناسب برای تفریح و راحتی آنها نیستیم.
وی گفت: مجموع این بی توجهی ها که فضا را برای پسران راحت کرده است باعث نارضایتی دختران جامعه از دختر بودنشان می شود.
غلامی با اشاره به تلقی غلط عده ای که معتقدند فساد تمام کشور را در بر گرفته و کشور از دست رفته است، خاطر نشان کرد: تعداد زیادی از افراد بدپوشش شل حجابند و این مسئله به معنای عناد آنها نباید تحلیل شود و به طور کلی در تحلیل وضعیت اجتماعی نباید گرفتار افراط و تفریط شد.
پژوهشگر مسائل اجتماعی تصری کرد: به جای درمان باید به پیشگیری فکر کنیم و بدانیم کار فرهنگی به تدریج اثر می کند و احتیاج به حوصله برای کسب نتیجه مطلوب دارد.
وی گفت: اگر منبع متقن برای عمل نداشته باشیم گرفتار افراط و تفریط می شویم.
غلامی با اشاره به برداشت غلطی که از منع شدن و افزایش حرص وجود دارد، بیان داشت: وقتی انسان از امری منع می شود و در عین حال نسبت به آن تحریک میشود یا از چیزی منع می شود و دلیل آن را نمی داند، آن زمان بر آنچه منع شده است حریص می شود وگرنه قاعده نیست که انسان به چیزی که از آن منع می شود، حریص شود.
وی ادامه داد: ما کاری را انجام می دهیم که به آن مایل شویم و قلبا آن را بشناسیم و یکی از مشکلات جدی ما شناخت پایین دانش آموزان و دانشجویان نسبت به فلسفه و مبانی حجاب است.
پژوهشگر مسائل اجتماعی تاکید کرد: قبل از اینکه شبهات را دیگران مطرح کنند باید آن را مطرح کرد و پاسخ درست و متقن برای آن یافت و بعد می توان به وضعیت زنان در کشورهای غربی انتقاد کرد؛ به طور کلی باید وضعیت را از منفعل بودن خارج کرد.
وی با بیان اینکه در مورد بدگویی از فرهنگ رقیب افراط نکنید، گفت: رقیب فعالانه در حال شبهه افکنی است و باید در کنار بیان پیشرفت و محسنات کشورهای غربی به مشکلات زنان در آن کشورها پرداخت.
پژوهشگر مسائل اجتماعی گفت: علاقه مند کردن دختران به اصالت و هویت ایرانی _ اسلامی می تواند از مدگرایی افراطی جلوگیری کند.
 

تصاویر