96/7/21 - 08:50
شماره مطلب : 9790

شهدای هسته ای وشهدای مدافع حرم الگوهای جدید استکبارستیزی در کتب درسی

در حاشیه اجلاس دوم از دوازدهمین کنگره اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان تعدادی از دانش آموزان عضو قرارگاه ملی با نمایندگان مجلس و معاون وزیر آموزش و پرورش دیدار کردند

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دفتر مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، در حاشیه اجلاس دوم از دوازدهمین کنگره اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان تعدادی از دانش آموزان عضو قرارگاه ملی این اتحادیه در حضور محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش مجلس، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش و محمد بیرانوند رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی به بیان نقطه نظرات و انتظارات خود از نهادهای مسئول پرداختند.
در این نشست مسائلی چون مبنا قرار دادن مبانی غربی در تنظیم اسناد آموزش و پرورش، حذف برخی عناوین از کتب درسی، حذف الزامی بودن حفظ معنای آیات قرآن، اسلامی نبودن محتوای کتب درس روانشناسی، سرپرستی کسی بر دانشگاه فرهنگیان که به وجود آن اعتقاد ندارد و ... مطرح شد.
محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش مجلس پس از بیان سخنان دانش آموزان، با بیان اینکه از شنیدن مطالبات انقلابی شما به وجد آمدم، اظهار داشت: در باب استکبارستیزی اگر بصیرت عاشورایی را به خوبی در خود پرورده باشیم هرگز به هیچ شکلی با استکبار همراه نخواهیم شد.
وی با بیان اینکه به صورت تهاجمی باید با استکبار برخورد کرد، افزود: زمانی که در کمیسیون برجام بودم ایرادات جدی در برجام دیدم اما ادراک درستی پیرامون غیر قابل اعتماد بودن امریکا وجود نداشت و اکنون این ادراک عمومی به وجود آمده است.
زاهدی اضافه کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی نقش موثری در بسیاری از سیاست گذاری های فرهنگی کشور داشته است و 5 سال بر روی نقشه جامع علمی کشور کار شد که اجرای آن باید مطالبه شود.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه شواری عالی انقلاب فرهنگی نتوانسته است به خوبی انتظارات را جامه عمل بپوشاند، گفت: در کشور هنوز نتوانستیم بین نهادهای فرهنگی هماهنگی ایجاد کنیم.
وی در خصوص ایرادات مطرح شده در مورد سند تحول بنیادین اظهار داشت: این سند بر اساس قرآن و سنت نوشته شده است و قرار است دانش آموزان را به حیات طیبه برساند و ربطی به مبانی تربیتی غربی ندارد.
زاهدی ادامه داد: ما 17 نوع مدرسه مختلف در کشور داریم که با عدالت آموزشی سازگار نیست و برای اصلاح آن باید برنامه ریزی کنیم.
وی گفت: ما هم به ریاست دانشگاه فرهنگیان معترضیم و امیدواریم وزیر جدید شرایط این دانشگاه را تغییر دهد.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس بیان داشت: معلمان کشور باید در دانشگاه فرهنگیان تربیت شوند و مسئله نیروی انسانی بسیار مهم است اما آموزش و پرورش آمار دقیقی از میزان نیازش به مجلس ارائه نداده است.
وی سند اسلامی شدن دانشگاه را بسیار مهم دانست و عنوان داشت: این سند همچون سند تحول بنیادین یک سند تحولی است اما تاکنون اجرا نشده است و کارهای ضعیفی برای اجرای آن شروع شده است.
علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش از دیگر سخنرانان این نشست بود و با بیان اینکه رویکرد برنامه جامع علمی کشور این بود که باید در همه عرصه های مورد نیاز ورود پیدا کنیم، اظهار داشت: وقتی ما می خواهیم درباره کتابهای درسی اظهار نظر کنیم باید نقشه 12 سال این کتب را بررسی کنیم.
وی افزود: برنامه درسی ملی مفاهیمی که باید یک دانش آموز مثلا پیرامون فرهنگ شهادت بیاموزد در طی 12 سال تقسیم و مشخص میکند.
زرافشان اضافه کرد: کتابها چند وقت یکبار بازبینی می شوند و گاه برخی مطالب از یک کتاب به کتاب دیگر می روند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد:تغییر جدیدی که در کتب درسی ایجاد شده این است که شهدای هسته ای وشهدای مدافع حرم را به عنوان الگوهای جدید استکبارستیزی به کتب اضافه کردیم.
وی گفت: کتب درسی از منظر مفاهیم دفاع مقدس از سوی نهادهای متولی امر دفاع مقدس مورد بررسی قرار می گیرند.
زرافشان با بیان اینکه در فرآیند تولید سند تحول بنیادین برای اولین بار فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی مبتنی بر مبانی دینی و قرآنی تدوین شد، عنوان داشت: جمع بسیار فرهیخته ای در یک بازه زمانی طولانی این سند را تدوین کردند.
وی بیان داشت: پیش از تاسیس دانشگاه فرهنگیان زیرساختهای لازم فراهم نشد اما گروه هماهنگی تربیت معلم برنامه درسی را بازنگری کرد و ورودی های جدید دانشگاه مفاهیمی بر اساس جهت گیری سند تحول بنیادین مطالعه می کنند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: تنوع مدارس باعث ضعیف شدن مدارس دولتی شده است.
وی با بیان اینکه فعالیت تمام 17 نوع مدرسه ای که در کشور وجود دارد برخلاف عدالت نیست، ادامه داد: مدارس عشایری یکی از آن اقسام است که وجود آن به گسترش عدالت کمک می کند.
محمد بیرانوند رئیس کمیته آموزش و پرورش در ادامه نشست با بیان اینکه نگاههای سیاسی نباید ما را متفرق کند، اظهار داشت: تعابیری تحت عنوان دهکده جهانی امروز در جهان وجود دارد و ما باید از ستون های این دهکده باشیم.
وی افزود: ما درس استکبارستیزی را از بدو تولد از امام حسین یاد می گیریم.

تصاویر